Med cirka en månad kvar till Young Cathedral Voices 2013 kan vi stolt förmedla att David Edström, som är korist i Uppsala domkyrkas gosskör och 20 år gammal, kommer att blogga direkt från körfesten. Bloggen kommer att vara skriven på engelska, då tanken är att samtliga föräldrar från de olika länderna ska ha möjlighet att förstå så mycket som möjligt av det som skrivs. Bloggen kommer att finnas här på hemsidan, alltså på http://www.ycv2013.se, och första inlägget kommer att publiceras den 17:e oktober, samma dag som det hela drar igång. Vi tog tempen på den unge man som ska hålla hundratals föräldrar och anhöriga underrättade om vad som försiggår i Uppsala.

Hej David! Hur är läget?
Hej Anton! Det är sannerligen underbart. Plugget rullar på och jag har i lördags haft rekordmånga sjungningar på en och samma dag; fem!

Det är första gången du bloggar från en köraktivitet. Är det nervöst?
Jo, jag är rätt nervös faktiskt! Jag misstänker även att det kan bli ganska stressigt att hinna klämma in alla inlägg mellan konserter, måltider, seminarier och annat. Trots detta ska det bli riktigt kul.

Hur ofta satsar du på att uppdatera bloggen under dagarna?
Oj, ja du… Det har jag inte riktigt funderat över, men det lutar väl åt ett inlägg om dagen, minst.

Kommer du hinna med att sjunga och repetera samtidigt som du bloggar?
Jaa… Vad har jag annars för alternativ?

Slutligen: vilken konsert ser du mestfram emot att lyssna till?
Jag har väl inte direkt någon konsert jag ser fram emot mer än någon annan. Det ska dock bli väldigt inspirerande och lärorikt att höra de olika körerna och se lite hur de olika dirigenterna jobbar med dem.

Tack David, och lycka till!
INGEN orsak.

Fotnot: Anton Kindlund kommer fortsätta att administrera hemsidan och skriva nyheter fram till och med att själva festivalen påbörjas. Det är alltså honom ni gärna får kontakta i händelser av buggar och andra konstigheter.